Ekologia w branży odzieżowej

Ekologia w branży odzieżowej
Branża odzieżowa od lat zdominowana jest przez produkcję masową, która często wiąże się z niekorzystnym wpływem na środowisko naturalne. Produkcja dużej ilości odzieży wymaga ogromnych zasobów wody i energii. Co więcej generuje olbrzymie ilości odpadów, w tym plastikowych worków, które często nie są poddawane recyklingowi. Czy w takim razie branża ta zawsze będzie nosić piętno wrogów ekologii?

Na stronie Europejskiej Agencji Środowiska [1] możemy przeczytać, że według szacunków naukowców na dnie oceanów na świecie zgromadziło się ponad 14 milionów ton mikrodrobin plastiku. Ilości te rosną z każdym rokiem, powodując szkody w ekosystemach, zwierzętach i ludziach. Około 8% europejskich mikroplastików uwalnianych do oceanów pochodzi z tekstyliów syntetycznych. W skali globalnej liczba ta szacowana jest na około 16-35%.

Większość mikrodrobin plastiku z tekstyliów uwalnia się podczas pierwszego prania tekstyliów. "Fast fashion" odpowiada za szczególnie wysoki poziom takich wypuszczeń, ponieważ ubrania tego typu mają duży udział w pierwszych praniach. Są one używane tylko przez krótki czas i mają tendencję do szybkiego zużywania się ze względu na ich niską jakość.

Przedstawiając jeszcze trochę faktów, informujemy, że w 2020 r. każda osoba w UE zużyła średnio 14,8 kg tekstyliów, w tym 6 kg odzieży ogółem, 6,1 kg tekstyliów domowych i 2,7 kg obuwia. Od 60 do 70% tekstyliów jest wykonanych z plastiku (głównie poliestru), który powstaje z ropy naftowej i gazu. Pozostała część jest wykonana z tekstyliów pochodzenia biologicznego, w tym bawełny i wełny. Na przeciętną osobę w UE w 2020 r. zużycie tekstyliów wymagało 9 metrów sześciennych wody, 400 metrów kwadratowych ziemi, 391 kilogramów surowców i spowodowało ślad węglowy wynoszący około 270 kg. Większość wykorzystania zasobów i emisji miała miejsce poza Europą. Według Fundacji Ellen MacArthur w 2017 r. oszacowano, że mniej niż 1% wszystkich tekstyliów na świecie jest poddawanych recyklingowi na nowe produkty. Ilość używanych tekstyliów eksportowanych z UE potroiła się w ciągu ostatnich dwóch dekad z nieco ponad 550 000 ton w 2000 r. do prawie 1,7 mln ton w 2019 r.

Konsumenci odgrywają kluczową rolę w walce o czyste środowisko poprzez kupowanie mniejszej ilości oraz lepszej jakości odzieży. W konsekwencji zmniejsza się zapotrzebowanie i wydłuża żywotność ubrań. Jednak w obronie planety muszą walczyć obie strony.

Firmy rownież coraz częściej podejmują działania na rzecz ochrony środowiska. Nie tylko zyskuje planeta, ale również reputacja firmy. Jednym ze sposobów, w jaki branża odzieżowa może wprowadzić bardziej ekologiczne praktyki, jest zastosowanie materiałów organicznych. Takie materiały są produkowane zgodnie z wytycznymi ekologicznymi i nie zawierają szkodliwych substancji, które mogą zanieczyszczać środowisko naturalne. W produkcji odzieży wykorzystuje się coraz częściej organiczne bawełny, len, konopie i wełnę, a także nowoczesne materiały takie jak Tencel, lyocell i modal. Te materiały są produkowane w sposób bardziej przyjazny dla środowiska, a także posiadają wiele korzyści dla zdrowia ludzkiego, takich jak lepsza jakość powietrza i zmniejszenie ryzyka wystąpienia reakcji alergicznych.

Innym sposobem na wprowadzenie bardziej ekologicznych praktyk w branży odzieżowej jest produkcja odzieży na zamówienie. Taka produkcja pozwala na uniknięcie produkcji dużej ilości odzieży, która może zostać wyrzucona. Zamiast tego, produkcja odzieży na zamówienie pozwala na produkcję dokładnie tylu sztuk, ile jest potrzebnych, co zmniejsza ilość odpadów i zapobiega marnotrawstwu zasobów.

Firmy zajmujące się znakowaniem odzieży mogą również wprowadzić bardziej ekologiczne praktyki poprzez wybór odpowiednich technologii znakowania. Niektóre technologie, takie jak haft lub druk wodny, są bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjny sitodruk, który wymaga użycia dużej ilości farb i rozpuszczalników.

Podsumowując, ekologia staje się coraz ważniejsza w branży odzieżowej, a firmy podejmują coraz więcej działań na rzecz ochrony środowiska. Wykorzystanie materiałów organicznych, produkcja na zamówienie i wybór bardziej ekologicznych technologii znakowania to tylko niektóre z praktyk, które branża odzieżowa może wprowadzić, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko naturalne. Konsumenci również mają ważną rolę do odegrania, wybierając bardziej ekologiczne produkty, ponownie wykorzystując odzież i przyczyniając się do recyklingu. Ważne jest, aby branża odzieżowa kontynuowała rozwój i wdrażanie bardziej ekologicznych praktyk, a także aby edukować konsumentów o znaczeniu ochrony środowiska. Razem możemy działać na rzecz ekologicznej i zrównoważonej przyszłości dla naszej planety!


[1] https://www.eea.europa.eu/en/topics/in-depth/textiles

Przejdź do naszego katalogu, by dodać produkty do zapytania lub wyślij zapytanie bez produktów.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.